Kronikk i HF den 12. desember 2024 om skandaløs trenering av innbyggerinitiativet
For nesten 15 måneder siden, rett før kommunevalget i 2023, ble et innbyggerinitiativ avsluttet og innlevert i Ullensvang.
Over 300 innbyggere hadde da på kort tid sluttet seg til et krav om at kommunen skulle vedta å få foretatt en juridisk vurdering av det som mange kaller «ranet» av vannkraftverket Røldal-Suldal (RSK).
Denne saken burde vært ferdigbehandlet av Ullensvang for over ett år siden, i fjor høst. Men ennå nå i slutten av november, over ett år senere, er det ikke kommet «ein uhilda juridisk vurdering», som var kravet fra et enstemmig kommunestyre i begynnelsen av februar i år.
Jeg så alt da at dette bar galt av sted. Jeg visste jo at ordføreren, til tross for sin stemmegivning, var mot en rettssak. Særlig mot Hydro. Og at rådmannen alt den 15. mai 2018 med sin underskrift på vegne av daværende Odda kommune, i en avtale med Hydro godkjente «ranet».
Kommunestyret hadde nå gitt disse to krabatene bukten og begge endene i forholdt til hvordan innbyggerinitiativet skulle håndteres.
Fra start ble innbyggerinitiativet motarbeidet, av hvem tror du? Blant annet ble det i valgkampen satt ut den usanne påstanden om at kommunestyrerepresentanter verken kunne støtte, eller overhode uttale seg om saken uten at de ble inhabile. Dette var ulovlig valgpåvirkning som førte til at saken ikke ble den valgkampsaken den burde blitt.
Så gikk det nesten et helt halvår før forslaget kom til avstemming i kommunestyret. Da hadde rådmannen vridd det til at forslaget baserte seg på et ønske om at Ullensvang skulle gå til sak mot Staten, og slettes ikke mot Hydro slik ønsket helt klart var initiativtakernes intensjon. Jf. https://minsak.no/sak/2908
Initiativtakerne mente, og mener, at Hydro er den part som står bak «ranet», og den part som gjorde seg skyldig i klare og grove lovbrudd da selskapet tilranet seg RSK gratis rett før det i henhold til både lover, og i henhold til konsesjonskontrakten, skulle gå til heimfall, dvs. til hele folkets eie, samt en del til vertskommunene. Hydro er den part som først og fremst har erstatningsansvaret ovenfor Ullensvang.
Å gå til sak mot Staten ville bety å la den store lovbryteren, den store manipulatoren, og den store profitøren, gå fri, og det ville bety å gå til sak delvis mot seg selv.
Forslaget om at kommunen skulle utlyse et anbud på juridisk vurdering, noe som ville vært gratis for kommunen, det kjempet rådmannen og ordføreren mot med nebb og klør, og vant. De ville heller at deres på forhånd utplukkede advokatkontor skulle hyres inn til å gjøre vurderingen. Det ble dessverre godtatt av kommunestyret, og det ble advart mot at noen, konkretisert til både den ene og den andre, i ettertid å kritiserte resultatet. Resultatet er altså ennå ikke kommet, og det kan nok ikke loves at det ikke blir kritisert dersom det omsider kommer.
Hydro brøt sitt løfte, gitt da selskapet godtok konsesjonsbetingelsene, om å gi kraftverket fra seg etter 60 år. Dermed brøt Hydro den eldste, og blant de mest grunnleggende lovbestemmelsene i Norges lover, om at økonomiske løfter skal oppfylles. Det er den samme bestemmelsen som slår inn dersom du legger inn et bud på et hus og du får tilslaget. Dersom du da angrer deg og vil gå fra budet, som er et løfte, sitter du i klisteret. Enten må du innfri ditt løfte, eller huset blir solgt på din regning. Det betyr i så fall at du må betale mellombeløpet, samt kostnader, dersom budet du ga ikke oppnås ved salget.
I tillegg brøt Hydro det viktige forbudet i § 97 i Grunnloven, og tilsvarende forbud i EU-retten (som Norge gjennom EØS-avtalen er underlagt).
Videre så brøt Hydro det klare forbudet i Artikkel 61 i EØS-loven da selskapet ved «ranet» av RSK skaffet seg den kanskje største konkurransevridende statsstøtte som er blitt gitt her i landet.
Dette er så klare og grove lovbrudd at det trengtes ikke noen dyr juridisk vurdering før kommunen trekker Hydro for retten. Det er her overhode ikke snakk om «finjus». Det er det jeg heller kaller grov-jus, lovbrudd og urettferdighet som enhver oppvakt borger med normale allmennkunnskaper om vårt lovverk, kan bedømme og se er grove ulovligheter.
Skulle norske domstoler si at Hydro sitt løftebrudd er greit, eller at det overhode ikke var noe løfte Hydro ga, at bruddet på § 97 i Grunnloven, og bruddet på EU-retten, også er i orden, samt at den enorme statsstøtten er helt grei, da er vi ille ute her i landet. Det vil nemlig bety at våre domstoler er gjennomkorrupte og motarbeider sannhet og rettferdighet. Det er i så fall sannheter det er så viktig å ha fått fram at det vil være verdt å tape en rettssak for. En slik korrupt avgjørelse vil dessuten kunne bringes inn for EFTA-domstolen. Så her bør Ullensvang kommune uansett gå til rettssak mot Hydro.
For åtte måneder siden spådde jeg offentlig utfallet av den «uhilda» juridisk vurderingen. Snart bør vi nå få se om jeg får helt eller delvis rett.